جمعه، مرداد ۲۸، ۱۳۸۴

وبا در استان گلستان و ترکمنصحرا قربانی هم داشت!

اداره بهداشت حکومت اسلامی اعلام نمود که آمار مبتلایان به بیماری وبا در روزهای اخیر به مرز 700 نفر نزدیک گردیده و بر طبق گزارشات این مرجع مبتلایان به این بیماری در استان گلستان تاکنون بیش از 70 نفر می باشند که در بیمارستانها مداوا می شوند. بر طبق گزارشات حاصله حداقل یک نفر نیز در شهرستان گرگان به دلیل ابتلا به ویروس وبا فوت نموده است!
جالب توجه اینکه درصد بیماران مبتلا به وبا در" استان گلستان" که اکثریت جمعیت آنرا ترکمنان تشکیل می دهند بسیار بیشتر از نقاط دیگر ایران می باشد. مطبوعات حکومت جای این استان را در رده یازدهم قرار داده اند ولی با یک محاسبه منطقی می توان عکس آنرا ثابت نمود. مبتلایان به وبا در این استان نزدیک به 10 درصد کل ایران می باشد در حالیکه نسبت جمعیت منطقه در مقایسه با کل ایران تنها 3 درصد می باشد. با در نظر گرفتن این گزارش تکان دهنده و وحشتناک که از جانب اداره بهداشت جمهوری اسلامی انتشار یافته است می توان نتیجه گرفت که "منطقه ترکمنصحرا" که جمعیتی کمتر از 3 درصد ایران را دارد به تنهایی بیش از از سه برابر میزان متوسط ایران با بیماری وبا روبرو می باشد!

در دنیای امروز به دلیل پیشرفت تکنیک وحفاظت شدید از محیط زیست و بویژه به خاطر رعایت بهداشت و کنترل سبزیجات و آب های آشامیدنی چنین بیماریهایی بسیار به ندرت بروز پیدا می نماید و طبق آمار یونسکو و مراجع امور بهداشتی سازمان ملل حتی خیلی از کوره ده های آفریقایی نیز از شیوع چنین بیماریهای قدیمی مصونیت پیدا نموده اند در حالیکه درایران فعلی این بیماری شیوع یافته و قربانی می گیرد!
فقهای اسلامی که همیشه عادت دارند با شمردن برکات انقلاب اسلامی گوش خلایق را کر نمایند به نظر می آید که این بار بد جوری جا خورده باشند. آنان که عوامفریبانه هر نوع ضایعه و مرض و کاستی های جامعه ایران را به استکبار جهانی! نسبت می دهند اکنون در مقابل اشاعه چنین بیماری مسری و خوفناک در جراید و مطبوعات سکوت نموده اند.

منشا و سرچشمه بیماری وبا رعایت نکردن بهداشت و نظافت در جامعه می باشد. در کشوری که هنوز هم فاضلاب ها و بسیاری از مائده های کارخانجات و کارگاههای شیمیایی به رودخانه ها و نهرها که عمدتا منبعی برای آب های مصرفی و آشامیدنی آدمها و حیوانات می باشد سرازیر می گردد چگونه می توان از بروز و اشاعه چنین بیماریهای مسری جلوگیری نمود؟
ایسنا خبر گزاری دانشجویان ایران اعلام نموده که تاکنون 130 میلیون تومان جهت مبارزه با این بیماری از طرف دولت به امور بهداشت و درمان تخصیص داده شده است. این مقدار پول که تقریبا برابر با 150 هزار دلار امریکایی می باشد ( آنهم برای تمام ایران!) اگر خیلی خوشبین باشیم که بدون حیف و میل صرف مبارزه با این بیماری گردد بسیار ناچیز و اند ک می باشد. خساست سردمداران حکومت در اختصاص چنین بودجه اندک برای سلامتی مردم ( در حالیکه هر روز میلیاردها تومان از بیت المال مردم توسط ایادی فقها حیف ومیل می شود) خود گویای این مسئله است که تا چه حد آنان به بهداشت عمومی اهمیت قائل می باشند!
از روحانیون حاکم که هرگز حاظر نیستند کسی غیر از خود را در تصمیم گیری های امور مملکتی شریک نمایند باید پرسید که ... آیا تفسیر " النظافه من الایمان" که نظافت را جزو ایمان اعلام نموده این است؟!

وزارت بهداشت حکومت اسلامی هشدارهایی را به مصرف کنندگان آب آشامیدنی و سبزیجات و میوه داده و رعایت بهداشت و تسویه آبهای آشامیدنی را به مناطق وبا زده شدیدا توصیه نموده است که چندان غیر طبیعی نمی باشد اما خود مردم نیز که هر روز با بیماریها و بدبختی های گوناگونی روبرو می باشند تا حد زیادی آموخته اند تا به فکر نجات خود باشند. طبق اخبار حاصله هم اکنون بسیاری از مردم ایران حتی برای شنا کردن نیز به رودخانه و دریا و حتی برخی استخرها نمی روند و در آشامیدن آبها و سبزیجات و میوه بسیار محتاط شده اند.

در ایران امروز بسیاری از اجناس تولیدی فاقد استاندارد های بین المللی می باشد. بسیاری از مواد نوشیدنی و لبنیات و کنسروهایی که به بازار عرضه می شود فاقد کنترل های لازمه می باشد و می تواند در تسریع شیوع این نوع بیماری ها تاثیرات زیاد داشته باشد. به تاریخ مصرف آندسته از اجناسی هم که از بازارهای سیاه وارد می شود هرگز نمی توان اعتماد نمود و هرگز معلوم نیست که از مواد سالم و تازه ای تهیه شده باشد.

در جامعه ای که بیش از هشتاد درصد آن زیر فقر و اضطراب زندگی می نماید و در مملکتی که هر چیزی را می شود با رشوه و باج دادن به ملاها و عوامل آنان حل نمود متخلفان و متقلبان به کار خود ادامه خواهند داد و نتیجتا هیچ نوع تضمینی برای بهداشت و سلامتی مردم نیز وجود نخواهد داشت.
مراد قره جه

0 Comments:

ارسال یک نظر

<< Home