یکشنبه، مهر ۱۰، ۱۳۸۴

...ترین های ماه!

مهمترین رویداد فرهنگی ماه برگزاری کنفرانس بین المللی تاریخ ترکمن در گرگان بود. این کنفرانس به همت فعالان فرهنگی ترکمن و بویژه آقای ارازمحمد سارلی وباشرکت تعدادی از اساتید داخلی و خارجی و مسئولان سیاسی و اجرائی کشورتشکیل گردید و با صدور قطعنامه ای به کارش پایان داد.

مبارزترین کودکان، زنان و مردان ماه اهالی روستای اوقی دفه هستند. مردم این روستا در مقابل افرادی که با حمایت یگان ویژه نیروهای انتظامی میخواستند مراتع دامداری متعلق به این روستا را تصاحب کنند؛ بطرزجانانه ای ایستادگی کردند. در پی این مبارزه ودرگیری بین مهاجمین و اهالی روستای اوقی دفه تعدادی از کودکان، زنان ومردان روستا مجروح و مصدوم شدند. ولی مبارزه و ایستادگی یکپارچه روستا و کمک روستائیان اطراف منجر به گریز مهاجمین گردید.

خوش خیال ترین مقاله نویس ماه سپتامبر آقای لطیف ایزدی است. وی در مقاله خود با نام "چرا آق قلا به حاشیه رانده شده است؟" به درستی به مشکلات و کمبودهای آق قلا انگشت می گذارد و برای خوانندگان خو د سئوالاتی را نیز طرح میکند که بنوبه خود جالب است. با همه اینها آقای ایزدی برای رفـع مشـکـلات آق قلا و برقراری "عدالت" دست به دامن نمایندگان مجلس شده و خواهان اجرای وعده های انتخاباتی می شود!

روشنگرترین مقاله ماه را میتوان مقاله "نقدی مقایسه ای بر دو رمان مختومقلی از ایران و ترکمنستان" نامید. در این نقد ادبی چرکز اونق رمان مختومقلی نوشته خانم بی بی حمیده محمدنیازی را با رمان ها و داستان های مشابه در ترکمنستان از جمله اثر قلیچ قولی اف مقایسه نموده ونشان می دهد که خانم محمد نیازی بی آنکه به روی خودش هم بیاورد کار و زحمت دیگران را به اسم خود جا زده است.

اما گنگ ترین و بخشا دروغپردازترین نوشته ماه " حقایقی پیرامون جنبش اوایل انقلاب د ر ترکمن صحرا" بقلم چاری است. نوشته همانطور که از نامش نیز پیداست به مسائل اوائل انقلاب می پردازد. لازم به ذکر است که نوشته تا آنجا که به تحلیل رویدادها و روندها اشاره دارد صرفنظر از صحت ویا سقم آن، محترم است.متأسفانه این مقاله در بیان برخی مسائل از قبیل بازگویی زمان حوادث و یا روشن نمودن هویت "ما" بسیار گنگ و مبهم صحبت کرده است. بدتر از آن در توضیح برخی رویدادهای تاریخی نیز آشکارا دروغپردازی نموده است.

و در پایان گویا ترین مطلب ماه سپتامبر مربوط به گزارش سازمان ملل متحد است. طبق گزارش سال 2005 این سازمان، ایران رکورد دار تعداد معتادین در جهان است. طبق این گزارش قریب سه در صد از جمعیت 70 میلیونی ایران به مواد مخدر اعتیاد داشته و ازاین لحاظ ایران در جهان بی رقیب است.

آناگلدی سرافراز
اول اکتبر 2005

1 Comments:

At ۱۰/۷/۸۴ ۰۰:۵۱, Anonymous ناشناس said...

CRN WEB Blogs
Win More Government Business - INPUT Free Trial Track thousands of government technology contracting opportunities from pre-RFP to post-award. Benchmark labor rates, monitor task orders, and access agency ...
Exciting novel? Like to read? Don't wait for the movie, read the first chapter now at www.marcella.cc

 

ارسال یک نظر

<< Home