جمعه، تیر ۳۰، ۱۳۸۵

بحران لبنان

مطلب زیر ترجمه ای است از روزنامه یوتوبوریس ـ پستن در سوئد

نویسنده : آموس عوز ، نویسنده و فعال صلح اسرائیلی
ترجمه به سوئدی : لیسا آلکویست
ترجمه از سوئدی به فارسی : و. طواق
29 تیر 1385
ــــــــــــــــــ
جنبش صلح اسرائیل در طول تاریخ بارها عملیات نظامی اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده است. اما این بار نه. این بار نبرد بر سر گسترش اسرائیل و یا استعمار نیست. هیچ منطقه ای از لبنان توسط اسرائیل اشغال نشده است. هیچ کدام از طرفین نسبت به هم ادعای ارضی ندارند.

چهارشنبه گذشته حزب الله به یورش بی رحمانه و تحریک آمیزی علیه خاک اسرائیل دست زد. این امر همچنین به معنای حمله به اداره کنندگان منتخب لبنان است. حزب الله با حمله به اسرائیل حق دولت لبنان در مورد کنترل قلمرو خود و تصمیم گیری آن در باره جنگ و صلح را به زیر سئوال برد.

جنبش صلح اسرائیل مخالف اشغال و استعمار ساحل غربی رود اردن است. این جنبش به اشغال و استعمار لبنان در سال 1982 اعتراض نمود. زیرا این اشغال به منظور انحراف توجه جهانیان از مسئاله فلسطین بود.

این بار اسرائیل لبنان را اشغال نکرده است بلکه در برابر حملات و بمباران روزانه چندین شهر و روستا از راه درهم شکستن حزب الله در هر جائی که امکان مخفی شدنش می رود، از خوددفاع می نماید.

جنبش صلح اسرائیل می بایست خیلی ساده از تلاش اسرائیل برای دفاع از خود تا زمانی که این امر متوجه حزب الله بوده و تا حد امکان و همه جانبه حاکی از مدارا با شهروندان غیر نظامی لبنان است (همیشه هم مسئله ساده ای نیست ، زیرا حزب اللهی های موشک انداز به اغلب از شهروندان غیر نظامی لبنان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند)، پشتیبانی کند.

حزب الله توسط موشک های ایران و سوریه دو دشمن قسم خورده ی هر گونه ابتکار صلح در خاورمیانه تغذیه می شود. حزب الله و اسرائیل اخلاقا برابر نیستند. حزب الله شهروندان عادی اسرائیل را در هر جا که باشند نشان گرفته است، در حالی که اسرائیل حزب الله را به عنوان هدف اصلی خود قرار داده است.

سایه سیاه ایران ، سوریه و بنیادگرایان اسلامی بر شهرها و روستاهای دود و غبار گرفته در هر دو سوی مرز لبنان و اسرائیل افتاده است. این سایه های سیاه همزمان جامعه مدنی لبنان را که به تازگی از راه مبارزه ای قهرمانانه ازیوغ استعمار طولانی مدت سوریه آزاد شد، به سیاهی می کشاند.

این روزها نبرد واقعی نه میان بیروت و حیفا بلکه نبردی است مابین ائتلافی از کشورهای صلح جو ـ اسرائیل، لبنان، مصر, اردن و عربستان سعودی از یک سو ـ و بنیادگرائی اسلامی شعله ور شده توسط ایران و سوریه از سوی دیگر.
اگر هر چه زودتر حزب الله مغلوب شود، امری که ما همگی، هم بازها و هم کبوترهای اسرائیلی به آن امید دارند ـ هر دو هم اسرائیلی ها و هم لبنانی ها برنده خواهند بود. و چیزی بیشتر: یک ناکامی برای یک سازمان نظامی تروریستی اسلامی شانس صلح را در منطقه افزایش می دهد.

0 Comments:

ارسال یک نظر

<< Home