دوشنبه، خرداد ۰۲، ۱۳۸۴

در باره مطالبات ترکمن ها از دکتر معین

گوزلاب گونگل برمه بی وفالارغه
باق کیم وفا گورمیش بی وفا لاردن
مختومقلی

چند روز پیش شورای هماهنگی اصلاح طلبان ترکمن طرحی را تحت عنوان "مطالبات ترکمن ها از دکتر معین" ارائه نمود که گویا این طرح به جزیک نکته، مورد قبول دکتر معین قرار گرفته است.
این طرح شامل یک مقدمه، سیزده بند و دو اشاره می باشد.
مطالباتی که در این طرح عنوان شده بطور کلی شامل سه محور اساسی است؛ مطالبات فرهنگی(بندهای1 تا3و9 )، اصلاحات و پروژه های اقتصادی(بندهای 4 تا 6) و مطالباتی در عرصه مدیریت اداری و اجرائی.
خواست های مطروحه در طرح مورد بحث،منعکس کننده بخشی از خواست های ترکمن هاست ونه تمام آن.
اصلاح طلبان ترکمن در این طرح به حق اجرای اصل 15 قانون اساسی را خواستار شده اند. اصلی
که در طول 26 سال گذشته همواره زیر بوته فراموشی گذاشته شده و هرگز کوششی برای اجرای آن بعمل نیامده است. اگر هم همتی و یا اشاره ای بر اجرای ان گه گاه دیده میشود نه از سوی دولتمردان بلکه به ابتکار فعالان اقلیت های ملی است.
اصل 15 قانون اساسی نه از حب علی که از بغض معاویه وارد قانون اساسی گردید. به عبارتی دیگر، اگر مقاومت و مبارزه اقلیت های قومی و ملی برای احقاق و برسمیت شناساندن حقوق خود در کار نبود، نشانی از اصل 15 در قانون اساسی نیز دیده نمی شد . به هیچ روی تصادفی نیست که اجرای اصل 15 تا به امروز به روی کاغذ مانده است. چرا که این اصل نه از روی اعتقاد بلکه برای فریب و دلخوشی اقلیت های قومی و برای آرام کردن جنبش های حق طلبانه ترکمن ها، کردها،بلوچ هاو... به تصویب رسید.
آصلاح طلبان ترکمن در طرح خود چند نکته کلیدی را نادیده گرفته اند:
ــ مرکزی ترین خواست ترکمن ها همواره این بوده و است که به عنوان یک شهروند تمام عیار شناخته شوند و از حقوق برابر با دیگر شهروندان کشور برخوردارگردند. مادام که این اصل در حیات سیاسی و اجتماعی ایران جاری وساری نشود، هر امتیازی که به ترکمن ها داده شود ناپایدار و شکننده خواهد بود وبه همان سرعتی که داده میشود می تواند به همان سرعت هم بازپس گرفته شود.
برای آنکه ترکمن ها و دیگر اقلیت های قومی و مذهبی ایران از حق شهروندی کامل وبرابر حقوق برخوردار گردند، رعایت واجرای چند مورد اساسی در جامعه ضروری به نظر میرسد. بدون انجام واجرای آنها عملی شدن وعده ها و رفع ستم قومی وملی ناممکن است. یکی از این موارد اساسی تعریف و تبیین مشخص" ملت ایران" است. ملت ایران بنظر نگارنده عبارت است از مجموعه کمی و کیفی اقوام و ادیان و فرهنگ های مختلف ساکن ایران. دولت حاکم بر ایران زمانی میتواند از حقوق شهروندان خود بطور کامل و جامع دفاع کند که چنین درک وتعریفی از مقوله "ملت ایران" را بپذیرد و با آگاهی بر هویت ملی و قومی، حقوق اقوام را رعایت کرده وبرسمیت بشناسد. این درک زمینه برخورد های دشمنانه و خشونت آمیز را بطور جدی کاهش داده، حل اختلافات از راه گفتگو و مذاکره را تقویت خواهد نمود. دولتی میتواند حقوق شهروندی را بدرستی اجرا نماید که دولتی سکولار باشد. جدائی دین از دولت تنها یکی از شروط لازم است.

ــ نکته دیگری که در طرح شورای هماهنگی اصلاح طلبان ترکمن عنوان نگردیده؛ مسأله آزاد نبودن انتخابات ریاست جمهوری است. همگان می دانند که در این انتخابات تنها افراد منتسب به جناح های حکومتی حق کاندیداتوری دارند. تازه همه نامزدها باید ازصافی شورای نگهبان بگذرند. در این میان هیچ ضمانتی وجود ندارد که نامزدی دکتر معین، کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان ترکمن نیز باطل نشود.
بنظر میرسد که ترکمن ها نیز بسان دگر شهروندان ایرانی از انتخابات نمایشی خسته شده اند و خواهان برگزاری انتخاباتی آزاد با شرکت همه ایرانیان بدون در نظر داشت عقیده، مذهب، قومیت،جنسیت، نژاد وغیره هستند.
اگر واقعا "ایران برای همه ایرانیان" است، چرا هر ایرانی حق انتخاب شدن و انتخاب کردن نباید داشته باشد؟
2005-05-18
اناگلدی سرفراز

0 Comments:

ارسال یک نظر

<< Home