یکشنبه، اردیبهشت ۱۱، ۱۳۸۴

اصلاحات ساختاری به شیوه شیخ کروبی

مهدی کروبی رئیس سابق مجلس در کنار وعده حل مشکلات قومی و ملیتها راه حل جالبی هم برای حل معضل اقتصادی کشور ارائه داده است که به قول معروف مثل توپ صدا کرده و نقل محافل ومجلس شده است. کروبی در مصاحبه ای با بهروز افخمی ضمن یک بحث مفصل از سابقه این طرح که به دوران اوایل انقلاب بر می گردد و مکانیزم های اجرائی آن اظهار می دارد که با پرداخت پنجاه هزار تومان ماهانه به هر ایرانی هیجده سال به بالا حداقل تامین اجتماعی حاصل می گردد. او در این مصاحبه اشاره می کند که چنین طرحی از همان ابتدای انقلاب مورد نظر استادش خمینی بوده است ولی دست روزگار مانع از اجرای آن گردیده است.

این راه حل به جهت بدیع و حیرت انگیز بودنش از جانب خیلی ها به بلوف انتخاباتی تعبیر می شود ومورد ایرادها و انتقادات فراوانی قرار می گیرد ( نمونه ای از اینها را میشود در اینجا هم دید ) تا جائیکه حتی در مجلس حاضر، نماینده بجنورد و سخنگوی ستاد کروبی به دفاع از آن بر می خیزد و آن را نظری کارشناسانه ، منطقی و قابل اجرا معرفی می کند. ولی ظاهرا می بایستی مورد توجهات بیشتری قرار می گرفت. و اما کروبی هم با ارسال نمابری به خبرگزاری ها و نشریات باز هم با طرح یک سری فرضیه ها و محاسبه ها بر عملی بودن طرحش اصرار می ورزد و نشان داده است که به قول خودش هرگز اهل عقب نشینی نیست.

کروبی معتقد است که " ... با آزمایش و خطا هم که شده باشد فهمیدم که عیب و علت ها چیست و اصلاحات ساختاری از کجا باید شروع شود". بررسی مفصل این طرح را در نوشته های مختلفی که در این رابطه انتشار یافته است می توان دنبال کرد اما همین قدر اشاره کنم که تعداد افراد بالای 18 سال در ایران حدود 45 میلیون نفر است و با یک محاسبه ساده مبلغ وعده داده شده و هزینه های مربوط به توزیع آن سالانه بیش از 30 میلیارد دلار خواهد شد. من درادامه مطلب می خواستم به طور مختصر به دلایل و انگیزه های ارائه شدن این طرح بپردازم که ذیلا خواهد آمد.

چندی پیش " بابا کلته" در مقاله اش در همین " وبلاگ" در ارتباط با گردهمائی اصلاح طلبان ترکمن نوشته بود که در "ترکمنصحرا" عده ای بیسواد حاکم بر جان و مال مردم هستند. من می خواستم اضافه کنم که هر چه به سمت راس هرم قدرت در ایران نزدیکتر می شویم علاوه بر بیسوادی و بلاهت با ترکیبی از دروغ ، ریا ، تزویر و حیله گری روبرو می شویم که کاملا نهادینه شده است. نگاهی به افشاگری اکبر اعلمی از دیگر نامزدهای ریاست جمهوری نشان می دهد که به! چه طراحان نابغه و کاردانی کشور ما را اداره می کنند. او میگوید چهار میلیارد تومان در مجتمع محمود آباد برای اجلاس اوپک هزینه می شود اما محل اجلاس به اصفهان منتقل می شود. و یا در طول برنامه سوم در اثر سوء مدیریت فقط در احداث پالایشگاه پارسیان حدود 24میلیارد تومان ضرر به خزینه عمومی تحمیل می شود!و...این رشته سر دراز دارد!.

می گویند گوبلز وزیر تبلیغات هیتلر گفته بود که دروغ هر چه بزرگ تر باشد باور کردنش هم آسان تر است. خمینی هم در 26 سال پیش در سخنرانی معروف خود در بهشت زهرا از رایگان شدن آب و برق و مسکن سخن گفته بود و وعده و قول پیشرفت و توسعه عدالت را هم به مردم داده بود. نتیجه اش را به روشنی می بینیم ولازم به تکرار نیست. خمینی بعدها چیز دیگری هم گفته بود بدین معنی که برای حفظ نظام هر عملی جایز است و حتی می شود نمازو حج را هم تعطیل کرد. و در واقع همین گفته ایشان است که "راهنمای سردمداران حکومت اسلامی می باشد".

حالا هم کروبی برای حفظ نظام و مهلکه ای که حاکمان در آن گرفتار شده اند ، این ترفند را کارساز می داند. او در واقع برای شکار رای دهندگان دانه می پاشد ومثل خیلی های دیگر برای گرم کردن تنور انتخابات به صحنه خوانده شده است. او از روی تجربه سیاسی دهها ساله خود به فریبندگی این طرح باور دارد و زیاد هم از غیرقابل اجرا بودن آن دلواپس نیست! زیرا مسلم و روشن است که او "چهره" ای نیست که در اوضاع و احوال بغایت بحرانی کنونی حاکم بر کشور ایران و منطقه خاورمیانه کاندیدای مورد نظر گردانندگان اصلی حکومت برای ریاست قوه مجریه باشد. سنگ مفت است و گنجشک هم مفت او که رئیس جمهور نخواهد شد تا احیانا بخواهد پاسخگوی این قول و قرارها باشد!.
حکیم

0 Comments:

ارسال یک نظر

<< Home