جمعه، فروردین ۱۴، ۱۳۸۸


ایران ضبط محموله کشتی توسط قبرس را غیرقانونی خواند

بار کشتی اواسط فوریه توسط قبرس تخلیه شد
ایران یک ماه و نیم پس از ضبط محموله یک کشتی از مبدا این کشور توسط دولت قبرس که سازمان ملل آن را ناقض یک قطعنامه مربوط به ایران دانسته بود، آن را غیرقانونی خوانده است.
محمد خزائی نماینده ایران در سازمان ملل در نامه ای خطاب به شورای امنیت نوشت که ضبط محموله کشتی "هیچ مبنای قانونی ندارد."
یک کمیته شورای امنیت سازمان ملل ماه گذشته نتیجه گیری کرد که کشتی به مقصد سوریه حاوی مواد ساخت سلاح و ناقض یک قطعنامه سال 2007 سازمان ملل در ارتباط با برنامه اتمی ایران بود که ممنوعیت هایی را علیه صادرات سلاح از این کشور تحمیل می کرد.
کشتی "مونچه گورسک" که با پرچم قبرس حرکت می کرد روز 29 ژانویه توسط مقام های قبرسی متوقف و محموله آن حدود دو هفته بعد توسط دولت این کشور ضبط شد. کشتی پیشتر توسط نیروی دریایی آمریکا متوقف و بازرسی شده بود.
آقای خزائی در نامه به شورای امنیت نوشت: "علیرغم برخی ادعاها با انگیزه سیاسی توسط برخی رسانه های خاص و دیگران درباره بار کشتی ام/وی مونچه گورسک، ما می خواهیم تاکید کنیم که محموله کشتی مزبور در محدوده معاملات عادی تجاری قرار دارد و هر ادعایی برخلاف آن بی پایه است."
ایران پیش از این فقط یک بار در ماه فوریه، چند روز پس از توقف کشتی توسط قبرس، درباره آن اظهار نظری مختصر کرده بود. سخنگوی وزارت خارجه در آن زمان فقط گفت که گزارش ها در ارتباط با کشتی بی پایه است.
رسانه های اسرائیلی در ماه فوریه گزارش داده بودند که کشتی مونچه گورسک مظنون به حمل سلاح های ایرانی برای نوار غزه بود و در واکنش به درخواست اسرائیل و آمریکا توسط قبرس توقیف شد.
هرچند اسرائیل بارها ایران را به مسلح کردن پیکارجویان در نوار غزه متهم کرده است ایران این ادعاها را رد می کند.
مقام های قبرسی روز 14 فوریه پس از ضبط محموله کشتی - که حاصل تبادل نظر با شورای امنیت سازمان ملل بود - گفت این محموله شامل موادی است که "می توان از آن برای ساخت مهمات استفاده کرد."
وزیر دفاع قبرس گفت که بیش از 90 کانتینر حاوی مواد ضبط شده در یک پایگاه نیروی دریایی در نزدیکی بندر انبار خواهد شد
از سایت: بی بی سی

0 Comments:

ارسال یک نظر

<< Home