چهارشنبه، فروردین ۰۵، ۱۳۸۸


پدرفرش ترکمن سالها در حسرت چاپ کتابش باقی مانده است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران به نقل از خبرگزاری مهر، استاد "محمد نیازی" پدرفرش ترکمن با 51 سال کار و تلاش و شناسایی این هنر اصیل و دیرپای، سالها در آروزی حمایت مسئولان امر برای چاپ کتابش در زمینه هنرقالی بافی ترکمن باقی مانده است.
استاد محمد نیازی درحاشیه بازدید از نمایشگاه صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: آروز دارم قبل از مرگم شاهد چاپ مجموعه ای در زمینه فرش ترکمن باشم که سالها برای آن زحمت و تلاش کشیده ام و امیدوارم بتوانم به آن دست یابم.
وی اظهار داشت: چهار سال از اتمام جمع آوری و تالیف این کتاب می گذرد و به رغم وعده وزیر ارشاد، هنوز این مجموعه به عنوان کتاب منتشر نشده است.
وی خاطرنشان کرد: وزیر ارشاد عقیده داشت که این اثر در دنیا بی نظیر است و باید به زبان انگلیسی نیز منتشر شود، ولی متاسفانه کسانی که دستور وزیر را گرفته اند، نتوانسته اند عمق اثر جمع آوری شده را درک کنند و با این هنر بیگانه هستند.
به گفته نیازی، این در حالی است که تاکنون پیشنهادهایی از برخی کشورهای خارجی از جمله انگلیس برای چاپ این مجموعه وجود دارد و آنها حتی حاضرند تمامی هزینه ها را پرداخت کنند.
پدرفرش ترکمن که 811 نقش قالی ترکمن را در طول 51 سال جمع آوری کرده است، بیان داشت: باید عمق هنر را درک کرد و جمع آوری این تعداد نقش قالی ترکمن که هر نقش آن مفاهیم زیادی دارد، کار آسانی نیست.
وی عنوان کرد: متاسفانه کسی از فرش ترکمن حمایت نمی کند و حتی از ساخت کارگاه قالی بافی نیز حمایت نمی شود و فقط وعده می دهند.
وی یادآورشد: دغدغه ی بزرگ من این است که به مصوبه ای که مجلس تصویب کرده، عمل شود و برای برپا نگه داشتن صنایع ترکمن، حمایت لازم صورت گیرد.
از مجموع 150 هزار بافنده فرش در گلستان 51 هزار بافنده در زمینه تولید فرش ترکمن فعالیت دارند

0 Comments:

ارسال یک نظر

<< Home