سه‌شنبه، آبان ۱۶، ۱۳۸۵

آیا اعدام صدام کمکی به حل بحران در عراق خواهد کرد ؟

به گزارش رادیو بی بی سی صدور حکم اعدام صدام حسین واکنش های مختلفی را در داخل و خارج عراق ایجاد کرده است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا از صدور این حکم ابراز ناخرسندی کرده اند. ولی رئیس جمهور امریکا و دستگاه دولتی بوش این رأی دادگاه را پیروزی قلمداد کرده اند. البته این نخستین بار نیست که امریکا پیروزی خودش را در عراق اعلام می کند. امریکا قبلا نیز بارها پیروزی خودش را در عراق اعلام کرده است. به عنوان نمونه بعد از سقوط بغداد، پس از دستگری صدام حسین و یا بعد از کشته شده زرقاوی، یکی از رهبران القاعده. اکنون نیز با صدور حکم اعدام صدام حسین، در آستانه انتخابات کنگره، امریکا یک بار دیگر پیروزیش را در عراق اعلام می دارد.

جنایات صدام آشکار و روشن است و رژیم او در زمره یکی از خشن ترین رژیم های استبدادی بود. با این همه به نظر نمی رسد که صدور حکم اعدام به معنای اجرای عدالت باشد. چرا که از یک سو، خود مقوله اعدام فی النفسه قابل بحث و پرسش است و از سوی دیگر دادگاهی که در پنجم نوامبر حکم اعدام را صادر نمود از دید بسیاری دادگاهی فاقد صلاحیت و ساخته وپرداخته نیرو های متجاوز محسوب می شود.

اعدام سریع صدام حسین، کشتار جمعی کردها، و تهاجم صدام به ایران وآغاز جنگ، جنگی که هشت سال بطول کشید و به بنا به گزارش آگاهان امور همواره از سوی امریکا حمایت گردیده، را همچنان در زیر پرده ابهام خواهد گذاشت و مانع قضاوت و بررسی عادلانه خواهد شد.

دراین که اعدام صدام کمکی به حل بحران در عراق خواهد کرد بسیار قابل تردید است. و در عین حال بسیار بعید به نظر می رسد که این حکم به کاهش تضادها و درگیری های قومی و مذهبی منجر گردد ، و زمینه ساز ثبات و امنیت داخل عراق باشد.

اگر دیروز خفقان، فشار و دیکتاتوری خشن صدام بر عراق سایه افکنده بود، امروز سایه شوم مرگ در هر لحظه و در هر مکانی از عراق خود را نشان می دهد. و این به هیچ روی خبر از پیروزی امریکا در عراق نمی دهد.

آناگلدی سرافراز

0 Comments:

ارسال یک نظر

<< Home