چهارشنبه، خرداد ۰۶، ۱۳۸۸

کنفرانس بزرگداشت مختومقلی فراغی در سوئد و آلمان

بزرگداشت تولد شاعر فرزانه ترکمن مختومقلی فراغی در شهرهای گوتنبرگ و کلن برگزار گردید. برگزای این مراسم در شهر گوتنبرگ ( یوتوبوری) در این سال دارای اهمیت ویژه ای بوده است. شرکت و سخنرانی بعضی از علاقمندان از ملت های دیگرچون خانم هلنا نی هوس، مسئول شورای شهر یوتوبوری در امور فرهنگی، و عده ای دیگر از مهمانان خارجی، به برگزاری این کنفرانس ابعادی فراملیتی داده است.
یکی از سخنرانان سرشناس این انجمن آقای دکتر آزمون، تورکولوگ و استاد دانشگاه قبرس می باشد. صحبت های ایشان به زبان انگلیسی، توجه مهمانان خارجی را در این محل جلب مینماید و با کف زدن های پی در پی آنان مواجه می گردد. آزمون مختومفلی را کسی معرفی نمود که با اشعار و دیوان ادبی کامل خود،به ترکمنی امروز، به تسلط چند صد ساله ِ ادبیات ترکی جغتایی پایان داده است
.
آق محمد ول ساپار ژورنالیست و نویسنده تبعیدی ترکمن از جمهوری ترکمنستان سخنران بعدی در این روز بود. او با معرفی افکار و اندیشه های مختومقلی، به زبان سوئدی، اطلاعات ارزنده ای را به مهمانان ِ غیرترکمن می دهد. ول ساپار کوشش نمود تا شخصیت ادبی و اجتماعی مختومقلی را با شل گرئن، شاعر سوئدی مقایسه بنماید.
یکی از سخنرانان غیر ترکمن در این مراسم آقای رضا طالبی، فعال در امور فرهنگی شهر یوتوبوری بوده است. ایشان ضمن کمک به برگزاری این برنامه، با تهیه مطلبی درباره چندگانگی فرهنگ در یک مملکت، توجه حضارین را به خود جلب می نماید.
طبق انتظار حضار شرکت کننده، بخشی جوان ترکمن منصور صبوحی و شاعر نامدار ترکمن، آیدی اونق از ترکمنصحرا نیز تا توانستند، با نواختن موسیقی های اصیل ترکمنی و شعرخوانی هایی از استاد مختومقلی، طراوت خاصی را به این مراسم بخشیدند.

در این مراسم، طنزپرداز جوان، آقای ایوب گرکز از آلمان، به طور مختصر قطعاتی را از اشعار طنزآمیز مختومقلی انتخاب نموده و به حضار بازخوانی می نماید، که در نوع خود ابتکاری تازه بوده است. آقای شاپور دوجی به عنوان یکی از برگزارکنندگان این مراسم قطعه شعری از شاعر معاصرترکمن، کریم قربان نفس را که در باره مختومقلی سروده شده بود، با صدایی رسا می خوانند.

رقص زیبای کوش دبدی که توسط خانم های ترکمن اجرا گردید، بقدری جالب بوده است که حضار با کف زدن های مستمر، خواستار تکرار اجرای آن می گردند. این گروه رقص به سرپرستی و کوشش خانم سارا دوجی به میدان آمده بود .
در میان برنامه، یکی از شهروندان سوئدی با نام تیم تایلور که از مسافتی بسیار دور به محل آمده بود، به خاطر علاقه خاص خود به ترکمنان، سگ با وفای ترکمنی خود به نام آلابای را به کودکان و نوجوانان ترکمن نشان می دهد. این سگ که از نژادهای اصیل چهارگانه ترکمنی است، سالهای پیش از جمهوری ترکمنستان به سوئد آورده شده است.

یاداوری می نمایم که برای شرکت در این مراسم مهمانانی ترکمن از کشور آلمان به این شهر آمده بودند که از طرف انجمن ترکمنهای سوئد به گرمی پذیرائی می گردند.
مجریان این برنامه آقای نورالین یارعلی و خانم المای دردی پور از شهر یوتوبوری بوده است. عکس ها و گزارشات تصویری این مراسم، در سایت انجمن فرهنگی ترکمنهای یوتوبوری آورده شده است.
یکی از جالب ترین واقعه قابل ذکر، کمکها و همکاری های فرهنگیان و ادبای ترکمنصحرا، در برگزاری این کنفرانس می باشد. در این رابطه از افرادی چون غفور خوجا، آنادردی عنصری و حمید کمی قدردانی بعمل می آید.
در کشور آلمان، مراسم 276 مین سال تولد مختومقلی، در شهر کلن برگزار گردیده است. بنا به گزارشات سایت ایل گون، آقایان بگ مراد گری و ابراهیم بدخشان در این برنامه شرکت می نمایند و هرکدام از زاویه ای به تشریح زندگی اجتماعی و آثار ادبی این شاعر ملی می پردازند. همچنین در گزارش این سایت آمده است که مراسم بزرگداشت مختومقلی با قرائت بیانیه سازمانی بنام قالکینچ؟ شاخه آلمان پایان می یابد. که البته ارائه چنین گزارشی نمی تواند دلپذیر باشد .
خوانده شدن متن بیانیه یک تشکل سیاسی ، با هر نوع خط و مشی سیاسی، متناقض با فعالیت های یک انجمن فرهنگی می باشد و می تواند به کارهای فرهنگی لطمات غیرقابل جبرانی را وارد بنماید.
امید است که هفته بزرگداشت مراسم شاعر ملی ترکمن، مختومقلی فراغی، در آینده باعث اتحاد بیشتر همه فعالین ترکمن و در هرکجایی که باشند گردد.

26 مای 2007
ایل امان
ه

0 Comments:

ارسال یک نظر

<< Home