چهارشنبه، آذر ۲۷، ۱۳۸۷


آذربایجان
هویت طلبان آذری چه می خواهند؟
تاریخ انتشار مقاله 26/10/2008 به روز شده 09/11/2008 16:52 TU
چاپ کنید
بفرستید
نظر بدهید

مرز ایران و آذربایجان.سایت وزارت امور خارجۀ فرانسه
در چند سال اخیر، جنبش هویت طلبی در آذربایجان ابعاد جدیدی یافته و بنظر می رسد که با گسترش نفوذ خود در میان مردم اشکال متنوعی نیز پیدا کرده است. کسانی مرزهای هویت طلبی اشان با آموزش زبان مادری در مدارس و ترویج سنن بومی به انتها می رسد. گروههای دیگری با توسل به فدرالیسم هویت خود را تعریف میکنند، و سرانجام گرایش سومی از هویت طلبان، استقلال کامل و جدائی از کشور را گزینه مناسب خود می دانند.
در مجلۀ رادیوئی زمینه ها و زمانه ها خواهیم کوشید در پرتو یک بحث رادیوئی و به کمک سه تن از صاحبنظران آذربایجانی، به شناخت بیشتری از جنبش هویت طلبی در آذربایجان دست یابیم.
در این میزگرد، آقای تورج اتابکی، استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل آسیای مرکزی، آقای عارف کسگین، جامعه شناس مقیم آنکارا در ترکیه و بالاخره آقای امیر حسین موحدی، سخنگوی کمیته بحران زندانیان سیاسی در مشگین شهر آذربایجان شرکت دارند.
امیر حسین موحدی، فعال مدنی در مشکین شهر آذربایجان می گوید: "در داخل کشور، تمایلات جدائی خواهانه و صحبت از تشکیل آذربایجان بزرگ جایگاه محسوسی ندارد. فعالین جنبش مدنی آذربایجان در حالیکه توسط دولت سرکوب می شوند، مورد بی مهری افراد تندرو و افراطی هم قرار می گیرند."
بعقیدۀ تورج اتابکی:" هیچ کس نباید وکالت تسخیری ملت را بعهده بگیرد. چه حکومت و چه اپوزیسیون!. او معتقد است:" ما در صد سال گذشته، بهای سنگینی برای گرته برداری های تاریخی نادرست خود و گژ رفتاری های خود پرداخته ایم. برای اینکه بر تاریخ خود اشراف نداریم....
گفتگو: بیژن برهمندی
میزگردی بر هویت طلبان آذری

26/10/2008
برای شنیدن صدای مناظره کنندگان آدرس زیر را کلیک کنید
http://www.rfi.fr/actufa/articles/106/article_4082.asp

0 Comments:

ارسال یک نظر

<< Home