شنبه، بهمن ۲۸، ۱۳۸۵

بحران هويت فرهنگي نسل جوان تركمن . . . چه بايد كرد؟

راز ماندگاري يك قوم حفظ ميراث كهن و سنن آن قوم از جمله زبان ميباشد. مطابق اصل پانزدهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران استفاده از زبانهاي محلي و قومي در مطبوعات و رسانه هاي گروهي و تدريس ادبيات آنها در مدارس در كنار زبان فارسي آزاد است. متاسفانه تركمنهاي ايران از اين حداقل حقوق اجتماعي جهت آموزش زبان و ادبيات خويش به صورت اصولي بي بهره اند. تاثير پذيري از فرهنگ غالب جامعه نيز نبايد به نحوي باشد كه ما هويت خويش را از ياد بريم. لباس پوشيدنمان حرف زدنمان و حتي نام گذاري هايمان براي اينكه پاسدار هويت خويش باشيم بايد نشات گرفته از آداب و سننمان باشد و همچنين معرف فرهنگمان
حداقل حقوق يك فرد داشتن حق انتخاب نام براي فرزندانش مي باشد. نامهايي كه پيشينه تاريخي دارند و در بستر زمان شكل گرفته اند اينگونه نيست كه چند نفري نشسته باشند و يك شبه كلي اسم در آورده باشند متاسفانه در قبال نامگذاري براي فرزندانمان نيز تركمنهاي ايران با مشكلات عديده اي روبرو هستند. چرا كه در بدو ورود به سازمان ثبت احوال با مجموعه نامهاي تغيير يافته اي روبرو ميشوند كه اشخاصي بنا به دلايلي شخصي نامشان را تغيير داده اند و اگر نام درخواستي آن شخص در بين آن نامها قرار داشته باشد مجاز به انتخاب نخواهد بود. سوال من از ثبت احوال اينست كه مبناي تطابق با نامهاي تغيير يافته چيست و چگونه ميشود كه كسي از نامش به هر نحوي خوشش نمي آيد و آنرا در ثبت احوال تغيير ميدهد شما آنرا به كل جامعه تعميم ميدهيد و ميگوييد با توجه به اينكه يك شخص اين نام را براي خودش نپسنديد هيچكس حق استفاده از اين نام را ندارد آيا اين روال نقض حقوق فردي ساير افراد جامعه نخواهد بود چگونه ميشود كه مبناي تصميم يك شخص عادي در طرز تفكر يك سازمان عريض و طويل تاثير گذار باشد. آيا لزوم استفاده از كارشناسان تركمن در مراكز تصمصم گيري تغيير نامها احساس نمي شود و آيا شما با اين روشي كه در پيش گرفته ايد اين شائبه را دامن نمي زنيد كه در قبال بحران هويت اقليتها بي تفاوت هستيد؟
سخني با خانواده ها : جامعه جوان تركمن به خصوص دختران جوان در اين دوره دچار بحران هويت يا به نوعي خود باختگي فرهنگي يا خود كمتر بيني گشته اند بطوريكه احساس ميكنند كه هويت اصلي شان مايه شرم آنهاست بدون اينكه مطالعه اي درباب گذشته خويش داشته باشند. دوستان ‌و خانواده هاي محترم بدانيد راه اصلاح جامعه اصلاح فرد فرد جامعه است. خانواده يك نهاد كوچك اجتماعي ميباشد اصلاح بايد از دوران خانواده شكل گيرد. پدري كه به گذشته خويش پشت پا ميزني و مادري كه از بدو تولد زباني غير زبان مادري را به فرزندانت آموزش ميدهي ( البته اين حقير آموزش زبانهای دیگر را نفی نمی کنم منتهی هر چیزی به موقع باید صورت پذیرد و آموزش زبان مادري براي شكل گيري هويت فرهنگي در اولويت اول قرار دارد )
هيچ ميدانيد كه ما داراي پيشينه پر باري هستيم هيچ ميدانيد كه ادبيات داستاني ما داراي چه غنايست.حماسه گور اغلي – شامنم غريب – زهره طاهير – صاياد همراه . . .
آيا تا بحال اين اسامي به گوش شما خورده است خواهش ميكنم كه بخود آييم و اينگونه کمر همت به نابودي آداب و سنن قوم تركمن نبنديم. چند كلامي هم با روحانيون محترم تركمن دارم شمايي كه دائما ميگوييد اسامي اسلامي براي فرزندانتان انتخاب كنيد حرف شما كاملا متين من هم تا حدودي قبول دارم اما آيا شمايي كه با زبان تركمني مبلغ دينمان هستيد دوست داريد كه نسل كنوني و نسل هاي آينده مان دچار استحاله فرهنگي شوند و ما هويت خويش را كه در گذر زمان با اسلام عجين گشته است را به آساني از كف دهيم آيا اين عين كفران نعمت نخواهد بود اين حقير اعتقاد راسخ دارم كه پاسداري از هويت فرهنگي نه تنها هيچ منافاتي با اسلام ندارد كه عين اسلام است
روحانيون عزيز : جامعه جوان تركمن علاقه بارزی نسبت به دين و ديانت دارند كما اینكه اين حقير هر جمعه شاهد خیل عظیم جوانان می باشم که اتحاد و یکدلی را در برپایی نماز با شکوه جمعه به تماشا ميگذارند با تبليغات شما عزيزان است كه جوانان مشتاق امورات ديني مي شوند. اين حقير از شما تقاضا دارم همانگونه كه جنبش عظيمي در بين جوانان به جهت دين جويي پديد آورده ايد به نوعي همين جنبش فرهنگي را در مقوله زبان مادري و حفظ ميراث كهن به منسه ی ظهور برسانيد تا نسل آينده تركمن مديون مجاهدات شما باشد

و من ا... توفيق
توي محمد ايازي – غريب
عضو انجمن ادبي ميراث

0 Comments:

ارسال یک نظر

<< Home